Let 22


Manzas – La Romana

Město Matanzas, ze kterého povede trasa dnešního letu, je přístavní město založené roku 1693, ležící asi 100 km od Havany, hlavního města 11 miliónového ostrova a státu Kuby. Dříve bylo centrem pěstování cukrové třtiny a kávovníku, na jehož místní plantáže bylo dopraveno množství černých otroků. Startuji z jeho blízkého mezinárodního letiště a směřuji na jih ke známé zátoce Sviní. Právě zde proběhla v roce 1961 neúspěšná operace kubánských exulantů pod vedením CIA, jejímž cílem bylo svržení Fidela Castra. Kubánské ozbrojené síly vycvičené a vybavené státy Východního bloku (mimo jiné i Československými zbraněmi) porazily invazní bojovníky během tří dnů. Důsledkem tohoto vylodění byla Karibská krize, během které hrozilo, že přeroste v jaderný konflikt mezi USA a SSSR.

Pokračuji podél jižního pobřeží Kuby a kolem pohoří Sierra Maestra s nejvyšší horou Kuby Pico Turquino (1 974 m) k americké námořní základně v zátoce Guantánamo. Jde o oblast 120 km čtverečních země a vody, která byla pronajata USA v roce 1903 za poplatek 2000 zlatých (4085 dolarů). Jde tak o nejstarší základnu amerického námořnictva v zahraničí. Od kubánské revoluce v roce 1959 kubánská vláda soustavně protestuje proti americké přítomnosti. V roce 2002 bylo na této základně zřízeno vojenské vězení pro teroristy zajaté v Iráku, Afghánistánu a na dalších místech.

Odtud směřuji ke břehům Jamajky, kde musím překonat přes 2 km vysoké pohoří Blue Mountains (nejvyšší hora Blue Mountain Peak – 2256 m). Jamajka je největší anglicky mluvící ostrov v Karibiku s 2,7 miliony obyvateli a vzhledem k počtu téměř 50 vražd na 100 000 obyvatel za rok, nejnásilnější zemí Karibiku. Tu objevil roku 1494 Kryštof Kolumbus a byla pod španělskou nadvládou do roku 1655, kdy se stala anglickou kolonií. Následně se výrazně podílela na importu otroků, produkci třtinového cukru a výrobě rumu. Roku 1962 země vyhlásila nezávislost v rámci Commonwealthu. Na ostrově dříve působil anglický pirát Henry Morgan, za plenění španělských kolonií byl povýšen do šlechtického stavu a jmenován guvernérem Jamajky. Jeho jméno poté bylo zvěčněno v názvu rumu Captain Morgan, který se začal vyrábět na Jamajce v roce 1944, v současnosti však byla výroba výsledného produktu přesunuta na Portoriko.

Následuje další přelet moře. Haiti, stát v západní části ostrova Hispaniola s 11,5 miliony obyvatel, je prvním nezávislým státem v Latinské Americe a prvním postkoloniálními černochy vedeným státem a jediným státem, který získal nezávislost po povstání otroků proti francouzské vládě. Jde také o nejchudší zemi amerického kontinentu. Více než 30-40 % rozpočtu země tvoří zahraniční pomoc od USA, Kanady a EU. Úředními jazyky jsou haitská kreolština a francouzština. Letím nad jižní stranou tohoto hornatého státu (nejvyšší hora Chaine de la Selle má výšku 2 680 m).

Pokračuji přeletem hranic na východní část ostrova, kde se rozprostírá španělsky mluvící Dominikánská republika s necelými 11 miliony obyvatel. Na té v roce 1492 přistál Kryštof Kolumbus a zahájil tím španělskou kolonizaci. Španělé v roce 1697 uznali francouzskou nadvládu nad západní třetinou ostrova. Roku 1821 získali Dominikánci nezávislost, následovalo ale rychlé násilné připojení k Haiti, ze kterého se osvobodili roku 1844. Dominikánská republika má největší ekonomiku v karibské a středoamerické oblasti a za posledních 25 let měla nejrychleji rostoucí ekonomiku na celé západní polokouli. Tomu dopomáhá i turismus, jelikož jde o nejnavštěvovanější destinaci v Karibiku. Ty sem kromě nádherných pláží láká také koloniální historie, právě zde byly postavena první katedrála, hrad, klášter i pevnost na americkém kontinentu. Vyhýbám se letu nad pohořím Cordillera Central s nejvyšší horou jak Dominikánské republiky, tak všech karibských ostrovů – Pico Duarte (3098 m), jelikož další stoupání by mě stálo palivo navíc, kterého v této fázi letu nemám na zbyt.

Po vyčerpávajícím letu přistávám s téměř prázdnými palivovými nádržemi na letišti La Romana. A to v opravdu nejvyšší čas, protože v nádržích zbyly pouze 3 litry paliva! Delší trasu než byla tato už nejspíše nedokážu uskutečnit, jedině za příznivějších větrných podmínek nebo letem v úspornější rychlosti (vzhledem k tomu, že palivo nemusím platit toto neřeším).

  • Vzdálenost: 1903,9 km
  • Vzdálenost celkem: 16 124,6 km
  • Doba letu: 6 hodiny 38 minut
  • Doba letu celkem: 56 hodin 55 minut

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *